איך מפיקים קטלוג דיגיטלי ?

כל עסק שמשווק מוצרים ללקוחותיו חייב להציג אותם באופן שיווקי, נוח לצפיה ומעודד מכירה. אחת הדרכים בטובות ביותר היא להשקיע בקטלוג דיגיטלי שמציג את כל המוצרים של בית העסק בצורה פשוטה, ברורה ויחד עם זאת מושכת ומעניינת. אך מהו בעצם קטלוג דיגיטלי? מה חשוב לדעת לפני שמתחילם לעבוד על קטלוג מסוג זה ואיך מפיקים אותו בפועל?

מהו קטלוג דיגיטלי?

בבסיסו, קטלוג דיגיטלי הוא ייצוג וירטואלי של המוצרים המוצעים על ידי המוכר. בדיוק כמו קטלוג פיזי, מדובר בסוג של ספר המציג את המוצרים שהעסק מספק ללקוחותיו. ההבדל כאן הוא שהקטלוג הדיגיטלי בנוי או כקובץ ממוחשב אחד או כחלק ממערכת שיווק ישיר (חנות מקוונת). ניתן להפיק את הקטלוג כחלק מהאתר עצמו בלבד או להוסיף גרסה להורדה, לרוב בפורמט PDF. 

מה היתרונות של קטלוג דיגיטלי?

לקטלוג הדיגיטלי מספר יתרונות בולטים על פני קטלוג רגיל העשוי נייר.

  • איכות הסביבה – יותר ויותר צרכנים מודעים היום לשמירה על איכות הסביבה כחלק מהחלטת הרכישה שלהם. הנושא של קיימות ושימוש מועט במוצרים חד פעמיים חשוב מאוד לחלק לא קטן מן הצרכנים. קטלוג דיגיטלי כמובן חוסך את הצורך בנייר והדפסה ומציג את העסק כמודע יותר לשמירה על איכות הסביבה.
  • חיסכון כלכלי – הפקה והדפסה, שליחה בדואר והפצה של קטלוג נייר עולה לבעל עסק לא מעט כסף. שימוש דווקא בקטלוג דיגיטלי יכולה לחסוך מאות ואלפי שקלים. לראיה, אחד הקטלוגים הידועים ביותר הוא הקטלוג של איקאה, רשת הריהוט הבינלאומית. עד לא מזמן, הרשת שלחה מילוני עותקים בכל העולם אך לפני זמן מה, היא עברה באופן מלא לקטלוג דיגיטלי כחלק ממאמצי התייעלות וחיסכון.
  • נגישות – קטלוג דיגיטלי נגיש לכל אחד שמתעניין במוצר המוצע על ידי בית העסק בכל זמן ובכל מקום דרך המחשב או דרך הנייד.
  • שיתוף – שלא כמו קטלוג פיזי, קטלוג דיגיטלי ניתן לשיתוף בין גולשים ולקוחות פוטנציאליים בקלות. עובדה זו בלבד יכולה לעזור למשוך יותר לקוחות לבית העסק.
  • עדכון מהיר – ברגע שקטלוג נייר הודפס כמובן שלא ניתן לעדכן אותו מבלי להדפיס עותקים חדשים בגרסה חדשה. קטלוג דיגיטלי ניתן לעדכון פשוט יחסית ברגע שיש בכך צורך. אפשר לעשות התאמות לקהל היעד הפוטנציאלי, לשנות תיאור של מוצרים, להוסיף תמונות ועוד.
  • הצגה מושכת של המוצרים – קטלוג נייר מוגבל לתמונה דו מימדית. קטלוג דיגיטלי מאפשר להציג מוצרים בתלת מימד או בסרטון עובדה שעוזרת לגולשים להגיע להחלטה מושכלת יותר וגם מושכת את עניין הגולשים.
  • מודרניזציה – התפיסה של קטלוג נייר פיזי היא כמשהו מיושן ולא עדכני. עסק שמפיק קטלוג נייר יכול להיתפס כמיושן גם הוא, תדמית שלא תטיב איתו בעיני הצרכן המודרני.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

לפני שמתחילים להפיק קטלוג דיגיטלי חשב לענות על מספר שאלות:

  1. מה המטרה של הקטלוג ואיך היא משתלבת עם המטרות השיווקיות הכוללות של העסק?
  2. האם בכל זאת יש צורך בקטלוג נייר בנוסף לקטלוג הדיגיטלי? (אופציה לשליחה לבית הלקוח, הוספה של הקטלוג למוצר שהוזמן וכד')
  3. איזו תגובה אנחנו רוצים לעורר אצל מי שמסתכל בקטלוג? מה הרושם שהמוצרים צריכים לעורר?
  4. האם מטרת הקטלוג היא מכירה ישירה? שיווק ישיר של המוצרים או יצירת תדמית מסוימת בעיני הלקוח הפוטנציאלי? שינוי תדמית קיימת? מיתוג מחדש?

איך מפיקים את הקטלוג?

ישנן מספר מערכות שדרכן ניתן להפיק קטלוג דיגיטלי. עבור בעל עסק שמעוניין בקטלוג מומלץ מאוד ליצור קשר עם חברה שמתמחה בתחום. כדי להתחיל בהפקה כמובן שיש צורך בצילום (גם תלת מממדי וגם וידאו) של המוצרים ותיאור שלהם. לאחר איסוף כל המידע על המוצרים, החברה תפיק את הקטלוג בפורמט הנדרש ותשלב אותו באתר הלקוח או תספק אותו כקובץ PDF.  מדובר בתהליך העשוי להימשך זמן, תלוי כמובן במורכבות הקטלוג ומספר המוצרים. ניהול הקטלוג יכול להיעשות דרך מערכת אינטראקטיבית על ידי בעל העסק או מי מטעמו או להישאר בידי החברה שביצעה את הפקת הקטלוג.

עיצוב הקטלוג

כמובן שהאספקט הוויזואלי של הקטלוג חשוב מאוד כדי להציג תדמית נכונה ומותאמת למטרות השיווקיות של העסק. חשוב לשמור על מיתוג עקבי בעיצוב הקטלוג ולשדר דרך העיצוב את המסר השיווקי הנכון לבית העסק. כאן גם מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע מתחום השיווק כדי לוודא שהמוצרים בקטלוג מוצגים בצורה המקצועית ביותר – צילום מקצועי של המוצרים, עיצוב הקטלוג, בניית הקטלוג לחווית שימוש נוחה למשתמשים בו ועוד יבטיחו קטלוג שישמוך גולשים ויעודד רכישה.

develope il
develope il